Over verkopen aan winkels

Illustrator zijn vind ik leukste dat er is, of eigenlijk moet ik zeggen; tekenen vind ik het leukste dat er is. Want ‘illustrator zijn’ is heel wat meer dan alleen maar de hele dag lekker tekenen in de zon met een havercappuccino on the side en een kat op schoot. Was het maar zo’n feest.

Ik heb ervoor gekozen om mijn werk te verkopen in de vorm van stationery en spullen als mokken en kalenders. En dat betekent dat het grootste deel van mijn tijd gaat zitten in het bestellen van kaarten en andere producten, het opsturen van bestellingen, het bijhouden van de administratie, het schrijven van content voor blogs, nieuwbrief en social media, en het zoeken naar nieuwe producten, thema’s etc.

Om mijn spullen ook daadwerkelijk te verkopen heb ik al jaren mijn webshop. En het fijne hiervan is dat ik deze er helemaal zo uit kan laten als ik zelf wil. Klein nadeel is dat maar weinig mensen helemaal spontaan op de site terechtkomen. Dus lang leve Google, Instagram, Facebook en hulde voor nieuwsbrieven (en voor de mensen die zich daarvoor ingeschreven hebben). Via deze kanalen zijn er toch een heel aantal wegen die naar www.studiokvinna.nl leiden. 

Maar ja, hoe gaaf is het als je je eigen producten in een fysieke winkel ziet liggen? Dat je voorbij een etalage loopt in een vreemde stad en dan ineens jouw schriftje met walvis achter het raam ziet liggen. Ik kan je vertellen; dat is heel tof 🙂 Bij deze winkels is dat het geval.

De vraag die gelijk op popt is dan: hoe komt dat schriftje met die walvis dan achter dat winkelraam terecht? Ook hier zijn er weer meerdere wegen om daar te komen.

De straat op
De meest rechte weg is – denk ik – door naar winkels die je aanspreken en bij je passen toe te gaan met een goed gevulde productmap (en up tot date prijslijst) en ze op de man (of vrouw) af te vragen of ze je spullen willen verkopen. Voordeel is dat men je producten goed kan bekijken, nadelen kunnen zijn dat de persoon die over de inkoop gaat niet aanwezig is of dat het om wat voor reden dan ook niet uit komt. Laat daarom altijd een visitekaartje achter, zodat je later ‘terug gevonden’ kan worden. Langs gaan bij winkels heb ik zelf ook gedaan, toen ik nog geen kinderen en wel tijd had. En je hebt er wel wat lef voor nodig. Ik kreeg vaak te horen ‘we hebben al zoveel kaarten merkjes’, zonder dat er echt naar mijn werk gekeken werd. En dat was af en toe best demotiverend. Gelukkig heb ik er ook verkopen aan over gehouden, dus het was niet voor niets.

Een iets minder rechte weg is om deze winkels te benaderen via e-mail, Instagram of Facebook. Dit is een stuk makkelijker, het bespaard reistijd en je loopt niet het risico om recht in je gezicht afgewezen te worden (om vervolgens ergens troost-taartjes te gaan eten). Maar hierbij heb je wel de nadelen dat niet alle winkels even druk zijn met het beantwoorden van dergelijke berichten en dat de ontvanger soms misschien niet de moeite zal nemen om je producten te bekijken. Al kan je met een middagje doorbikkelen wel veel meer winkels benaderen dan door fysiek langs te gaan, en er zijn in mijn ervaring ook echt winkels die hier wel voor open staan en die op deze manier klant zijn geworden.

Winkel vol Winkeltjes
Een andere manier om in de winkelstraten terecht te komen met je gave spullen is door op zoek te gaan naar winkels die winkelruimte verhuren aan kleine ondernemers en ontwerpers. In bijna elke grote stad zijn ze wel te vinden. In Utrecht zit bijvoorbeeld Winkel vol Winkeltjes, waar ik al een tijdje ‘lig’. En in Delft en Rotterdam vind je Voorlopig. Allemaal super leuke winkels met een uniek aanbod. 

Bij dergelijke winkels betaal je dan elke maand een bepaald bedrag en daarvoor mag je een plank, tafel of kaartenrek vullen met jouw producten. Aan het eind van elke maand krijg je je verkopen uitbetaald. En de winkel neemt jouw producten vaak ook mee in de eigen sociale media, waardoor je nog wat extra exposure krijgt voor je merk.

Wel is de ene winkel de andere niet, dus denk goed na voordat je besluit ergens je spullen neer te leggen. Je wil natuurlijk wel je maandelijkse investering ruim terug verdienen. Kijk in de winkel of je producten een beetje passen bij wat er al ligt en hoe het contact met de eigenaar is.

Wholesale platforms
Een ontdekking die ik zelf laatst gedaan heb, is het wholesale platform. Een online groothandel, waar je een profiel aanmaakt en je je producten plaatst, die bezocht wordt door online en stenen winkels vanuit heel Europa, de VS en Canada. Zij plaatsen dan via het platform bij jou een bestelling, die jij dan weer zelf verstuurd.

Door hierop aanwezig te zijn, zijn mijn kaarten nu ook te koop in Atlanta, Canada, Finland en Duitsland. Kan dat nog steeds niet helemaal bevatten 🙂

En mocht het allemaal nergens op uitlopen dan kan je altijd nog overwegen om je eigen winkeltje te openen 🙂 Jouw assortiment, aangevuld met merken en spullen die jij leuk vindt en die je vindt passen bij jouw producten en stijl. Atelier ruimte erbij, goeie koffiemachine, ik zie het wel zitten. Ooit.

Terug naar blog